Muziek

Terug naar vakgebieden  

 

Inspiratie vanuit wetenschappelijk onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek kan inspireren tot mooie onderzoeksactiviteiten in de klas. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het project Wetenschappelijke doorbraken de klas in! van de Radboud Universiteit Nijmegen. Voor muziek wijken we uit naar de Universiteit van Amsterdam.

Muzikaalherz.vp11a*HenkJan Honing is hoogleraar Muziekcognitie aan de Universiteit van Amsterdam en op zoek naar de evolutionaire wortels van muzikaliteit. Zijn drijfveer: “Ik wil gewoon snappen waarom we muziek hebben en waarom het me zo kan raken”. Honing is van mening dat we allemaal in aanleg muzikaal talent hebben, in de zin van muziek kunnen herkennen en waarderen.
Via de afbeelding hiernaast kom je terecht bij de site van Honing. Doorlinken naar Research levert informatie op over het onderzoek en biedt de mogelijkheid voor online experimenten.

Het onderzoek van Honing kan met enige creativiteit leiden tot onderzoeksactiviteiten in de klas. We presenteren eerst twee video’s ter nadere kennismaking met Honing en zijn werk. Daarna stuit je op het fenomeen van de muzikale oorworm. Dat levert vast en zeker inspiratie op voor griezelig goed onderzoek in de klas.

Tweegesprek muziekcognitie
Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen (KNAW): tweegesprek tussen een kunstenaar (Novela) en een wetenschapper (Honing), 12 November 2005. Alhoewel de compilatie weinig heel laat van het tweegesprek, is de video zeer de moeite waard.

 

Vrije Geluiden
Het interview tijdens een aflevering van het VPRO-programma ‘Vrije geluiden’ op 16 december 2012, laat iets van de ontwikkeling zien van Honing en zijn onderzoek sinds 2005.
Via de afbeelding komt men terecht bij het interview.

 

YoutubeYoutube
De logo’s van Youtube geven toegang tot twee video’s over muzikale oorwormen.

 

Oorwurm
Het ‘online experiments’ gedeelte van de site van Honing bevat een onderdeel over ‘earwurms’, te bereiken via de afbeelding hiernaast en daarna doorlinken naar Research.