Terug naar wiskunde en natuur-techniek en Circus Sol Gala
TYPERING PROJECT | |||||
doelgroep | ob | mb | bb | vo | hbo |
1,2,3 | 4,5,6 | 7,8 | ob | pabo | |
type leerling | langzaam | gemiddeld | vlot | intelligent | begaafd |
+ | + | + | + | + | |
verrijkings-mogelijkheden | breed | diep | ruim | ||
+ | + | + |
Omschrijving:
‘Bouwen en slopen’ is een groot en ruig onderzoeksgebied waarin je makkelijk kunt verdwalen. Het is niet moeilijk om de activiteiten een aantrekkelijk doedenk-karakter te geven en probleemgericht te maken. Een spelcircuit is danook redelijk snel in elkaar geflanst. Maar lijn brengen in de activiteiten leidt pas echt tot zinvolle projecten. Er zijn drie deelthema’s: Plankenkoorts, Bolbouwsels en Blikvangers en Van aanzicht tot inzicht. Bij het eerste en tweede project is er al enige samenhang vanwege het materiaal. Bij het derde project zorgt het begrip ‘aanzicht’ voor de mogelijkheid om inhoudelijk lijn aan te brengen in de activiteiten.
Projectmogelijkheden:
- Plankenkoorts.
- Bolbouwsels en Blikvangers.
- Van aanzicht tot inzicht.
- Knikkerbanen.
- Constructie-activiteiten voor jongere kinderen
Betrokken vakgebieden:
Rekenen-wiskunde, natuur-techniek, beeldend onderwijs.
Link naar bronnen (materiaal, achtergrondinformatie):
- Circus SOL Gala (onderdeel 9.1 t/m 12.2).
- Circus SOL Gala (onderdeel 14.5: Minuutmachines)
- Janssen-Vos, Frea (2004). Spel en ontwikkeling. Hoofdstuk 5: Constructiespel. Assen: Van Gorcum.
- Nelissen, Jo, Menne Julie & van den Brink, Jan (2003). Vierkuberhuisjes. Willem Bartjens, 23(2), 18-21.
- Van den Brink, Jan (2003). Bouwen op de computer. Willem Bartjens, 23(2), 38-41.
- Veltman, Ans (2001/2002). Bouwen in de onderbouw. Willem Bartjens, 21(2), 34-36.